The green deal, elektrificatie van “project X”

ELEKTRIFICATIE SENNEBOGEN 608 MULTICRANE

Erik Jansen | Gepubliceerd 08-2021

In 2018 & 2019 is ons verschillende keren door klanten gevraagd om emissie loze verreikers op de bouwplaats te leveren. Daar konden wij geen gehoor aan geven omdat elektrische roterende verreikers er gewoon nog niet waren. Tijdens een MT overleg in 2020 hebben wij hierover gesproken met elkaar. Siderius Heftrucks BV (zus van Bultena Verhuur BV) heeft al jarenlang ervaring met elektrische heftrucks en vanuit die gedachte rees de vraag “Kunnen we niet zelf een elektrische verreiker ontwikkelen?”. Heel simplistisch gedacht “de brandstofmotor eruit en een elektro motor erin”. En met die gedachte is Project X geboren.

Daarna begint het nadenken, het uitzoeken, het onderzoeken, het meten, het testen, het berekenen van capaciteiten, het twijfelen, het maken van keuzes, het praten met mogelijke leveranciers, het rekenen en het budgetteren om vervolgens de beslissing te nemen om het gewoon te doen :). Doen maakt blij! De subsidie aanvraag is gestart, om vervolgens later in een tweede ronde ook goedgekeurd te worden.

Geert heeft vervolgens de stoute schoenen aangetrokken en de dieselmotor eruit gehaald. Daarmee was de demontage, het simpele deel van het project gestart. We hebben de elektromotoren besteld, de versnellingsbakken besteld waarop de hydromotoren aangesloten zijn, batterijen besteld, batterijhouder uitdokteren en deze is inhouse door Lucien gemaakt. Software schrijven, onderdelen bestellen, proberen, falen, om het vervolgens nogmaals te proberen en te slagen! Eén van onze kernwaarden is: Denk in mogelijkheden! Voor dit project was dat enorm helpvol en ook nodig want problemen waren er in overvloed. Alle problemen zijn uiteindelijk overwonnen, doorzetten is ook doen.

In november 2021 zijn de elektromotoren voor het eerst gaan draaien. De eerste bewegingen zijn gemaakt op stroom vanuit de batterij. Hijsen en heffen dat ging wel. Het rijden, het in beweging brengen, dat kost enorm veel elektro power. Enorm gaaf is het dan om te zien hoe zo’n enorme machine in beweging komt zonder dat je een diesel motor hoort ronken. De laatste fase was testen, afstellen en finetunen. Daarna was de opdracht voltooid, Siderius heeft voor Bultena een elektrische roterende verreiker gemaakt. De machine is TCVT gekeurd en goed bevonden. Spuiten, stickers plakken en naar het project waar hij nu volop draait (Project in Terneuzen heeft de primeur).

DROMEN

DENKEN

DURVEN

DOEN

DOORZETTEN

 

Dank zijn wij verschuldigd aan onze medewerkers met name Geert, leveranciers en de provincie Fryslân voor de subsidie.