Het personeel staat bij ons op nummer 1

Ons personeel staat op 1

Vakblad de machinist | Gepubliceerd: 21 dec. 2023

Bultena Verhuur verhuurt alle types verreikers inclusief bijbehorende hulpstukken en rupshijskranen in Nederland en België. Zij werken met 150 medewerkers vanuit vestigingen in Alphen aan den Rijn, Leeuwarden, Groningen en Mill. Deze machines worden verhuurd met ervaren machinisten. Bemande machineverhuur kun je wel het specialisme van Bultena Verhuur noemen. Erik Jansen, directeur/eigenaar van Bultena Verhuur, vertelt met overtuiging over het belang van ‘zijn machinisten’. Zijn hart is er vol van.

“Onze organisatie is de laatste jaren hard gegroeid”, start Erik Jansen, “en in de loop van deze jaren hebben wij echt geadresseerd dat onze machinisten, onze medewerkers, ons grootste kapitaal zijn. Zij zijn tenslotte degenen die de machines bedienen en hebben direct contact met de uitvoerder, de timmerman of de metselaar op de bouwplaats. Het is een wereld van stoere, krachtige mannen die met zwaar materieel onderweg zijn. Onze gedachte was (en is nog steeds) dat wij hier een andere, zachtere kant, tegenover zouden zetten. Wij zijn een andere weg ingeslagen; tegenover het hard (met een D dus) hebben we ons hart met de T centraal gesteld. We proberen op een lieve(re) manier met elkaar om te gaan, te spreken met ons hart en ons hart open te stellen voor een ander. Dat was natuurlijk een cultuurverandering, maar in deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt, willen we ervoor zorgen de mensen die we hebben te behouden en mensen te werven die bij ons passen en met ons op reis willen. We zijn ervan overtuigd dat wanneer wij goed zijn voor onze medewerkers, zij goed zijn voor onze klanten.

Echt luisteren naar onze medewerkers, betekent soms ook dat je moet bijstellen wat je zelf als doel in gedachten had. Daarom nemen wij de medewerkers mee in het beleid dat je voor ogen staat. Een sprekend voorbeeld hiervan is dat wij voor een grote investering stonden met de aanschaf van een aantal nieuwe rupshijskranen. Met het oog op de toekomst wilden wij kiezen voor elektrische rupshijskranen. Wanneer je dit als vraag (of besluit) bij een machinist zou neerleggen, zou hij in eerste instantie huiverig zijn en vol vraagtekens: haal ik mijn productie dan, wat verandert er voor mij.

Maar wij zijn letterlijk en figuurlijk samen met de machinisten op reis gegaan om te bekijken wat het betekent. We zijn bij de fabriek geweest, hebben de voors en tegens met elkaar besproken en hebben uiteindelijk gezamenlijk gekozen voor de elektrische rupshijskraan. Wat je met de mond belijdt, moet je ook in de praktijk waarmaken. En een goed voorbeeld, doet goed volgen. Wij zetten onze medewerkers op plaats één, dat zal ertoe leiden dat zij onze klanten op één zetten.

Van Links naar Rechts: Erik Jansen, Karen van Oorschot, Jeroen van Heijst, Mark Hendriks. Op bezoek bij Liebherr fabriek Ehingen in Oostenrijk

Onlangs hebben wij in Friesland onze vestiging in Berlikum verlaten en zijn wij naar een nieuw pand in Leeuwarden verhuisd. Uit medewerker onderzoek bleek het kantoor in Berlikum qua fysieke belasting niet langer te voldoen. In Leeuwarden hebben we dat heel anders en veel beter gedaan en dat merken de medewerkers. Tijdens onze opening in april hebben we veel belangstelling gekregen, er zijn ruim 1.000 mensen komen kijken. Na deze dagen hebben we maar liefst 5 nieuwe medewerkers kunnen aantrekken, die zich als bezoeker bij ons kennelijk goed hebben gevoeld en solliciteerden. Dat wij als een hecht team opereren en dingen voor elkaar doen, blijft niet onopgemerkt. Daarnaast zijn er onlangs in onze vestiging in Alphen twee jonge mensen van 18 à 19 jaar aan de slag gegaan. We leiden ze op met als doel ze bij onze club te krijgen. We helpen ze en investeren in deze jonge mensen. We geven ze warmte, liefde en vooral veel vertrouwen. Het is niet alleen belangrijk een goede machinist en vakman te zijn, maar tegenwoordig worden er meer vaardigheden gevraagd. Goed kunnen communiceren en werken in een team zijn nu even goed van belang. En zoals eerder aangegeven, moeten nieuwe medewerkers het vertrouwen ervaren. Vaak word je afgestraft als er een fout gemaakt wordt, maar belangrijker is het dat je juist leert van je fouten en daardoor groeit en beter wordt. Praat er met elkaar over zodat je de fout de volgende keer kunt voorkomen. Het is vaak niet makkelijk om feedback te geven en te ontvangen, maar wij zullen daar als leidinggevenden het voorbeeld in moeten geven. Een kleine investering voor een groot kapitaal: ons personeel staat op nummer 1!”