De machine draait als een zonnetje

De machine draait als een zonnetje

Vakblad de machinist | Gepubliceerd: 19 okt. 2023

Jeroen van Heijst
De machine draait als een zonnetje

Jeroen van Heijst, 53 jaar, is machinist sinds 1994 en werkt ongeveer zes jaar bij Bultena Verhuur BV. Hij werkte er voornamelijk op een Liebherr LR1600, voorzien van een brandstofmotor. Toen Bultena aankondigde in de toekomst meer elektrische machines te willen aanschaffen en zich op deze markt zou gaan oriënteren, stond Jeroen daar als machinist voor open. En zeker als het zou gaan om het merk Liebherr. Daar had hij namelijk heel goede ervaringen mee. Eind maart 2023 was het zover: de eerste Liebherr elektrische rupshijskraan (160 ton, type LR1160.1 Unplugged) in Nederland werd bij Bultena geleverd. Jeroen vertelt over zijn ervaringen met deze machine.

“Het is een mooie aanwinst voor Bultena”, aldus Jeroen. “De machine draait als een zonnetje, zoals je van een Liebherr mag verwachten. De kraan heeft een capaciteit van 160 ton, een maximale hoogte van 136 meter en een radius van 84 meter. Tijdens de bouw van de machine zijn we met een aantal mensen naar de fabriek in Oostenrijk afgereisd. Daar hebben we goede uitleg gehad over het gebruik van accu’s en dergelijke en kregen we de kans het draaien ook daadwerkelijk te testen. Drie weken later werd de machine afgeleverd in Roosendaal. Op een vrijdag werd de oude kraan afgebroken en de nieuwe werd op zaterdag opgebouwd. En ik ben meteen in productie gegaan. Er was gelukkig een monteur aanwezig voor het beantwoorden van vragen. Maar vanaf dag één ging het goed.”

De voordelen van een elektrische machine

Op de vraag wat het verschil is met het werken met de oude brandstofmachine, zegt Jeroen: “Er is veel verbeterd op deze machine. Er zit een fijne overzichtelijke cabine op, de stoel is beter en de werking van de joysticks gaat een stuk soepeler. Er is echt aan de machinist gedacht. Daarnaast werkt het draaien ook een stuk prettiger. In tegenstelling tot een dieselmotor start de elektromotor direct op. De kraan hoeft niet op toeren te komen en kan bijna direct aan de slag. Opladen kan op bouwstroom. Net zoals bij een Tesla is het aantal ampères instelbaar. Dat maakt het mogelijk om snel op te laden buiten gebruikstijden en batterijvermogen te besparen tijdens gebruiksuren. Eenmaal opgeladen kan je minimaal acht uur door. Het stroomverbruik wordt goed gevolgd en gedeeld met de machinist via een app. Zo staan we niet voor verrassingen en kan er meteen actie worden genomen wanneer de stroom op de bouwplaats bijvoorbeeld zou uitvallen.”

Ervaringen op de bouwplaats

“Het werken met elektrische machines vind ik een positieve ontwikkeling. Het is ook ideaal voor de bouwplaatsmedewerkers. Zij worden niet meer blootgesteld aan (schadelijke) uitlaatgassen. Het werkt bovendien veel schoner voor de machinist. En de machine is heel stil. Ik werk nu bijvoorbeeld in een woonwijk in Hoofddorp. De omgeving had met een dieselmachine last van veel meer geluid.” Maar,” vervolgt Jeroen lachend, “ze komen nu af en toe klagen over het geluid van de veiligheidsclaxon. Wat je niet hoort, mis je kennelijk niet.”

Een zero-emissie toekomst ziet Jeroen positief: “zeker wanneer iedereen in de keten zich hiervoor inzet, zowel opdrachtgevers als aannemers. Gelukkig is mijn werkgever hierin een voorloper. Ik blijf dat ik hiervan een onderdeel ben en het verschil kan en mag maken!”